Köpinformation

1. Hantering av cookies, sekretess och personuppgifter
2. Min bestÀllning
3. Betalning
4. Frakt och leverans
5. Reklamation och retur
6. Rabattkoder


HANTERING AV COOKIES OCH PERSONUPPGIFTER

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Det Àr viktigt för oss pÄ Tegens Butik att du kÀnner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. DÀrför Àr vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den data som vi sparar hos oss. Vi behöver dina uppgifter för att kunna hantera din order, leverera dina varor, hantera betalningar, skicka information och erbjudanden. Den 25 maj 2018 började den nya dataskyddslagen GDPR (General Data Protection Regulation) gÀlla inom EU. LÀs mer hÀr om hur Tegens Butik hanterar dina personuppgifter.

AnvÀnder ni cookies?
Tegens Butiks hemsida tegens.se anvÀnder Cookies. Om du inte alls tillÄter cookies kan du fÄ svÄrt att handla i vÄr butik. LÀs mer om cookies pÄ vÄr sida Information om Cookies.


MIN BESTÄLLNING

Finns nÄgon ÄldersgrÀns för att handla?
ÅldersgrĂ€nsen vid köp Ă€r 18 Ă„r. Är du under 18 Ă„r krĂ€vs mĂ„lsmans godkĂ€nnande.

FÄr jag en orderbekrÀftelse?
NĂ€r vi mottagit din bestĂ€llning skickar vi dig en bekrĂ€ftelse till din e-post. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekrĂ€ftelse sĂ„ att den stĂ€mmer, skulle det vara nĂ„got du undrar över sĂ„ kontakta oss. Du kan följa orderns fortsatta status och hantering genom att logga in pĂ„ "Mitt konto".

OBS! OrderbekrĂ€ftelsen kan ibland sorteras som ”skrĂ€ppost” hos vissa e-postleverantör, t.ex. .gmail och .hotmail. Kolla dĂ€rför i din "skrĂ€ppost"-mapp om bekrĂ€ftelsen inte dyker upp inom 30 min.

Kan jag Àndra min order?
Du kan Ă€ndra din order sĂ„ lĂ€nge den inte Ă€r skickad. Ändringar sker sĂ€krast per telefon eller via mejl till kundservice@tegens.se.

Kan jag avbestÀlla en order?
Du kan avbestÀlla din order sÄ lÀnge den inte skickats. DÀrefter Àr du skyldig att ta emot leveransen. Det Àr inte heller möjligt att avbestÀlla vara som bestÀllts speciellt för dig. En avbestÀllning sker sÀkrast per telefon eller via mejl till kundservice@tegens.se.

Tillkommer det nÄgra kostnader pÄ min order?
Nej inga kostnader tillkommer. Det pris du ser i kassan vid betalning Àr ditt totalpris för ordern. Vi tar inte ut nÄgra expeditionsavgifter eller andra avgifter. Moms och fraktkostnaden finns specificerad som egna poster.

Vad Àr minsta ordervÀrde?
Vid köp mot faktura Àr minsta ordervÀrde 300 kr. För andra betalningsalternativ har vi inget minsta ordervÀrde.

Vad hÀnder om jag inte löser ut mitt paket?
För outlösta försÀndelser debiteras den kostnad vi har för frakter och vÄr administration pÄ 295 kr.
 


BETALNING

Hur betalar jag min order?
Vi erbjuder olika betalningsalternativ. VÀlj det som passar dig bÀst!

  • Förskottsbetalning till Bankgiro eller med Swish.
    Förskottsbetalning görs antingen till vÄrt bankgiro 5880-1796 (Tegen IT) eller till Swish nr 123 321 71 22 (Camilla Karlsson). MÀrk betalningen med ditt orderid som stÄr pÄ orderbekrÀftelsen som skickas till din epost nÀr bestÀllningen Àr gjord. Din bestÀllning Àr reserverad nÀr din betalning syns hos oss. Hör vi inget frÄn dej inom tre bankdagar frÄn orderdatumet annulleras ordern automatiskt. TÀnk pÄ att en förskottsbetalning till bankgiro tar 1-2 dygn innan den Àr oss tillhanda. En betalning med Swish Àr oss tillhanda omedelbart.
     
  • Betalning med PayPal
    Hos Tegens kan du betala med PayPalPayPal Àr ett tryggt och smidigt sÀtt att betala pÄ nÀtet. Du kan betala med ditt saldo eller via ditt kort. PayPal skyddar din information och erbjuder visst köpskydd. Du betalar ingen avgift för att anvÀnda PayPal pÄ Tegens. En betalning via PayPal Àr oss tillhanda omedelbart. LÀs mer om PayPal pÄ deras hemsida.
     
  • Betalning mot Faktura
    Handla nu och betala efter leverans! Med vÄr faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter att du fÄtt hem dina varor. För att handla mot faktura behöver du uppge ditt personnummer vid bestÀllningen samt vara folkbokförd pÄ leveransadressen. Se utförliga villkor hÀr nedan.

    Betalningsvillkor Faktura
    Minsta ordervĂ€rde Ă€r 200 kr för köp mot faktura som ger dej 14 dagars kredittid frĂ„n fakturadatumet. Fakturaavgiften Ă€r 0 kr. Fakturan skickas tillsammans med ditt paket. Vid utebliven betalning tillkommer en pĂ„minnelseavgift om 60 kr. Även en dröjsmĂ„lsrĂ€nta om 23,00 % plus gĂ€llande referensrĂ€nta tillkommer. Sker ingen betalning dĂ€refter kommer vĂ„r fordran att överlĂ€mnas för inkassohantering dĂ„ ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Kreditprövning Faktura
    NÀr vi mottagit din order mot faktura görs en kreditprövning som innebÀr att en kreditupplysning tas. Du fÄr dÄ en kopia pÄ kreditupplysningen per post. Har du handlat mot faktura hos oss tidigare Àr det inte sÀkert att vi tar en ny kreditupplysning.

    Personuppgiftshantering Faktura
    Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gÀllande lagstiftning. Vi behandlar personuppgifter enbart för att utföra identifikation och kreditkontroll. Personnummer anvÀnds inte för nÄgot annat syfte och lÀmnas inte ut till tredje part.

    Kontakta kundservice@tegens.se eller ring oss om du har frÄgor eller funderingar kring betalning med faktura!
     

FRAKT OCH LEVERANS

Skickas alla varor?
Vi skickar inte produkter som har mĂ€rkningen [SKICKAS EJ - SĂ€ljs i GĂ„rdsbutiken ]. BestĂ€ller du dessa varor behöver de avhĂ€mtas i  GĂ„rdsbutiken. Alternativet Ă€r att du betalar faktisk fraktkostnad. Kontakta oss för prisuppgift.

Vad kostar frakten?
Vi leverar med Postnord och DHL och valet av leverantör beror pÄ paketets storlek och vikt. Du fÄr alltid besked om hur vi skickat samt uppgift om sÀndningsnr. Fraktkostnaden syns i Kassan innan du godkÀnner din order.

SmÄ paket skickas dagligen med Postnord större paket skickas med DHL tisdagar och torsdagar.
Fraktkostnaden Àr enligt följande:

Paket med vikt < 2 kg - 49 kr.
Paket med vikt frÄn 2 kg men < 4 kg - 59 kr.
Paket med vikt frÄn 4 kg och < 8 kg - 69 kr.
Paket över 8 kg och < 15 kg - 89 kr.

Handlar du över 699 kr Àr det alltid fraktfritt!

Om du har sÀrskilda önskemÄl angÄende fraktsÀtt eller önskar du nÄgot speciellt utlÀmningsstÀlle sÄ uppge det i meddelanderutan eller kontakta oss innan köp.

AvhÀmtning och försÀljning frÄn GÄrdsbutiken
Du kan avhÀmta bestÀllda varor eller handla direkt i vÄr nya gÄrdsbutik. Se vÄra öppetider hÀr.

Vart levererar vi?
Varor som skickas kan vi leverera till hela Sverige.

Hur lĂ„ng Ă€r leveranstiden? 
SmÄ paket skickas med Postnord dagligen. DHL skickar vi med tisdagar och torsdagar. BestÀllningar gjorda innan kl 9.00 skickas oftast samma dag. Postnord och DHL levererar dÀrefter inom 1-3 arbetsdagar beroende pÄ var du bor. För betalningsalternativet Förskottsbetalning till bankgiro kan en extra leveransdag tillkomma.

Aktuell lagerstatus för en vara stĂ„r pĂ„ produktsidan. Är varan slut stĂ„r antalet vardagar det tar att fĂ„ varan i lager. BestĂ€ller du vara som inte finns i lager, underrĂ€ttar vi dig alltid via e-post eller telefon.

Vad gör jag om paketet har en transportskada vid leverans?
Om du erhÄller en trasig eller öppnad kartong vid leverans, kontakta ditt utlÀmningsstÀlle direkt nÀr du hÀmtar ut paketet. De har fÀrdiga blanketter för skadeanmÀlan. Kontakta vÄr KundtjÀnst om du vill att vi hjÀlper till.

FÄr jag en följesedel med mitt paket?
Vi skickar inte följesedel med vÄra paket. OrderbekrÀftelsen blir din följesedel som skickas ut i samband med köpet. Har du konto hos oss kan du Àven se följesedeln för alla köp i din historik. Genom att inte skicka ut följesedlar sparas papper och arbete och vi kan istÀllet erbjuda lÀgre priser. Vill du ÀndÄ fÄ din följesedel i pappersformat kontaktar du oss sÄ skickar vi den till dig per post.

Jag har en rabattkod för fri frakt men det finns inget gratis fraktalternativ i Kassan?
Innan du betalar aktiverar du din rabattkod i Varukorgen. GÄ dÀrefter till Kassan och vÀlj fraktalternativ. Fraktkostnaden tillkommer men dras sedan automatiskt av innan du som sista steg BekrÀftar din order.


REKLAMATION OCH RETUR

Det Àr fel pÄ varan jag fÄtt!
VÄra kunder har sjÀlvklart rÀtt till varor av högsta kvalitet men ibland blir det fel. Har du fÄtt trasig vara eller fel vara kontaktar du oss via kundservice@tegens.se senast 10 dagar efter att du mottagit varan. Vi registerar dÄ reklamationen och skickar dej ev en returfraktsedel. NÀr vi fÄr returen kontrollerar vi varan och vid godkÀnd retur Äterbetalar vi dina pengar inom 10 dagar.

Skickar du in varan sjÀlv utan föregÄende kontakt med oss fÄr du sjÀlv stÄ för frakten samt risken för varan fram till dess den mottagits av oss.

Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.

Jag Ängrar mitt köp.
Du har som konsument rĂ€tt att Ă„ngra eller byta ditt köp inom 30 dagar efter orderdatumet av varan. Kontakta alltid KundtjĂ€nst pĂ„ kundservice@tegens.se innan du skickar tillbaka varan sĂ„ att returen registreras. Vid nyttjande av Ă„ngerrĂ€tten Ă€r det du som stĂ„r för returkostnaden. Återbetalning sker med varans pris med avdrag för vĂ„ra kostnader för frakt och leverans. MĂ€rk alltid med ditt namn samt orderid. NĂ€r vi fĂ„r returen kontrollerar vi varan och vid godkĂ€nd retur Ă„terbetalar vi dina pengar inom 10 dagar.

  • ÅngerrĂ€tten gĂ€ller endast oöppnad varar i originalförpackning.
  • ÅngerrĂ€tten gĂ€ller ej för UtförsĂ€ljningsvaror som sĂ„lts med med kort hĂ„llbarhet.
  • ÅngerrĂ€tten gĂ€ller ej företag.


Vad menas med öppet köp?
För varor dĂ€r Ă„ngerrĂ€tten enligt distansavtalslagen gĂ€ller accepterar vi retur mot full Ă„terbetalning av köpeskillingen i upp till 30 dagar efter orderdatumet. För att Ă„beropa öppet köp fĂ„r produkten ej vara öppnad, anvĂ€nd eller förstörd. Öppet köp gĂ€ller endast privatpersoner, ej företag.

Vi strÀvar alltid att lösa eventuella problem i samförstÄnd med kunden. Men vid eventuell tvist hÀnvisar vi till AllmÀnna reklamationsnÀmndens, ARN.
 

RABATTKODER

Hur anvÀnder jag min rabattkod?

  1. LÀgg till varorna du vill köpa och gÄ dÀrefter till din Varukorg.
  2. I Varukorgen vÀljer du "Ange rabattkod:" och skriver in rabattkoden i rutan som visas.
  3. VIKTIGT! Tryck "Aktivera rabattkoden" för att dra av rabatten pÄ din order. Summan du sparar visas direkt i sammanstÀllningen nere till höger.
  4. GÄ vidare till Kassan för att betala.

En rabattkod kan inte kombineras med andra rabattkupongkoder.

Jag glömde att anvÀnda min rabattkod.
Om du inte aktiverade din rabattkod i Varukorgen innan du betalade, har vi tyvÀrr har vi ingen möjlighet att lÀgga till koden för din bestÀllning eller korrigera orderbeloppet i efterhand.


INFORMATION OCH BILDER

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer av varor i vÄrt sortiment


Giltighet fr.o.m 2019-06-24

Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att utan föregĂ„ende avisering Ă€ndra innehĂ„llet i vĂ„ra köpvillkor och det Ă„ligger kunden/besökaren av denna webbplats att sjĂ€lv hĂ„lla sig uppdaterad.